سنت و
تجددسنت :"سنت که فقط فکر نیست.خلقیات بخش مهمی از سنت را تشکیل می دهد....تجدد و سنت فقط مربوط به حوزه تفکر نمی شود.این هر دو در اداب و و نحوه رفتار هم رخنه می کند.علت اینکه اینقدر تناقضات در زندگی امروزی وجود دارد ان است که گاهی خلقیات ما با افکارمان نمی خواند."(سنت به وقت مدرن .شهروند امروز .سال دوم .شماره 35.شماره پیاپی 66.بهمن 1386.ص 101)منظور سنت گرایان از سنت چیست.؟چه تفاوتی با بنیاد گرایان دارند.؟از نظر
شایگان "با گذشت قرون متمادی لایه های فرهنگ و تمدن مانند هرمی روی گوهر اولیه سنت قرار گرفته اند و کلیت سنت را شکل داده اند. منظور سنت گرایان هم از سنت لایه های تلطیف شده و بر هم انباشته است.اما بنیاد گرایان می خواهند این لایه ها را کنار بزنند تا به هسته برسند و این هسته ظاهری و قشری چیست؟شریعت.(همان ص 102)تجربه هند:همزیستی سنت بودایی با مدرنیته کشورهای اسیایی بویژه هند و ژاپن نمونه ای از زندگی سنت در کنارمدرنیته است.مدل هند نمونه تمام عیار توضیح بالاست."امروزه یک میلیارد هندی هفتصد میلیون نفر ذهنا در سنت زندگی می کنند و هنوز به معابد می روند و قربانی می دهند .اگر شما به بنارس -مقدس ترین شهر هند -بروید رسوماتی می بینید که به نظر من از زمان بودا تا الان تغییر نکرده است .چرخه زندگیاز اغاز تا پایان در اینجا بدون تغییر مانده است .اما همین مردم در انتخابات شرکت می کنندو رای می دهند.بنابراین حضور پر رنگ سنت در هند مانع از ان نشده است که این کشور ،کشوری دمکراتیک و پیشرفته باشد. "(همان ص 102)پس تجربه هند نشان می دهد که "حضور سنت در کنارفضایی مدرن امکانپذیر است."(همان ص102)"انها قبول کرده اند که جامعه حکومت و قوانین اداره این دو مدرن باشد مشروط بر انکه زندگی سنتی هم در خطی به International Relations...
ما را در سایت International Relations دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : 6athary2 بازدید : 113 تاريخ : پنجشنبه 12 آبان 1401 ساعت: 1:41